Мета та завдання науково-методичної, дослідницької роботи педагогічного колективу Центру обумовлені науково-методичною темою «Впровадження здоров’язбережувальних технологій в освітній процес як умова формування здоров’я молодого покоління». Очікувані результати дослідницької роботи – забезпечення всебічного розвитку особистості учнів, їх виховання на основі розкриття і повної реалізації потенційних можливостей, розумових і фізичних здібностей, талантів, виховання моральних якостей, підготовка до самосійного життя, формування громадян України.
Пріоритетними напрямками науково-методичної, дослідницької роботи протягом звітнього періоду були:
- прорамово-методичне забезпечення навчального виховного процесу;
- розробка комплексу корекційних занять як засобу розвитку пізнавальної сфери та формування емоційно стабільності школярів;
- впровадження у навчально-виховний процес здоров’язбережувальних технологій.
Згідно перспективного плану інноваційної діяльності педагогів Центру на сучасному етапі, у зв’язку з удосконаленням змісту, методів та засобів навчання нечуючих дітей, залучення їх до систематичних занять фізичними вправами, до здорового способу життя а також до активної самостійної трудової діяльності в цілому, суттєва роль відводиться удосконаленню методів корекційної роботи в спеціальній школі.
Стратегічною лінією дослідницької роботи педагогів Центру стала розробка змісту корекційної освіти дітей з вадами слуху. Потреба педагогічної практики у створенні здоров’язбережувального середовища Центру зумовила вибір науково-методичної проблеми, яка опрацьовується шляхом співпраці науковців кафедри фізичного виховання ЗНУ, КПУ та педагогів КЗ ЗНРЦ «Джерело».
Метою дослідження і співробітництва стали обґрунтування та апробація педагогічних умов розвитку мовлення дітей з вадами слуху на уроках та в позаурочний час та розвитку здібностей до управління рухами у глухих дітей середнього шкільного віку засобами нетрадиційних методів фізичного виховання.
За результатами досліджень проведених у Центрі, розроблено та впроваджено в практику:
1. Монографію«Мовленнєва забезпечення до уроків, позакласних та позаурочних занять з фізичного виховання» (автор Ляхова І.М., доктор пед.. наук, професор).
2. Навчальний посібник для сурдопедагогів«Критерії діагностики психофізичного розвитку дітей і підлітків у системі корекційної роботи» (автор Крет Я.В., кандидат пед.. наук).
3. Програму «Playstick для глухих дітей середнього шкільного віку» (автор Корнілова Н.Ю.).
4. «Реабілітаційну програму з корекції рухової сфери глухих школярів» (Байкіна Н.Г., Бацунов Н.А., Ляхова І.М.);
5. Педагогічні та методичні посібники, підручники, рекомендації, спрямовані на підвищення ефективності корекційно-педагогічного процесу:
5.1. «Теоретико-методичні основи корекції рухової сфери дітей зі зниженим слухом засобами фізичного виховання»(Ляхова І.М.);
5.2. «Гра як засіб розвитку пізнавальної діяльності школярів»(Бессарабова О.В.);
5.3. «Корекційне значення гімнастики в навчально-педагогічному процесі з фізичного виховання глухих школярів молодших класів»» (Ляхова І.М.).
Методичні рекомендації
Особливості психофізичного та мовленєвого розвитку дітей внаслідок глубоких уражень слуху і мовлення, зумовлюють специфіку організації, змісту, методів їхнього навчання і виховання, обмежують можливості безпосереднього використання як програмно-методичної документації, так і в відповідних стандартів загальної середньої освіти. Повного перенесення показників і вимірників навчальних досягнень, розроблених для учнів масової школи, не може бути, оскільки важкі вади сенсорної, моторної, мовленевої сфер порушують природний шлях розвитку дитини, вносять своєрідність у процес її навчання.
Тому ці методичні рекомендації що до оцінювання навчальних досягнень глухих учнів мають стати орієнтиром для педагогів і батьків стосовно того як успішно навчається і розвивається кожна дитина і якої допомоги потребує.
Розробка загальних критеріїв навчальних досягнень учнів спеціальних шкіл, як і осітніх стандартів, має здійснюватися з урахуванням особливостей загального та мовленєвого розвитку і критеріїв оцінювання досягнень учнів масових шкіл.
|