Опис досвіду роботи Аушевої Тетяни Григорівни з теми «Ефективність використання інноваційних технологій методом модульного проектування в корекційно-розвитковій діяльності вчителя з РСС та ФНВ» вчителя-дефектолога КЗ ЗСЗШІ «Джерело»
Опис досвіду роботи Аушевої Т.Г.
«Форми і зміст інклюзивного навчання осіб з вадами слуху КЗ ЗСЗШІ «Джерело». Сурдопедагогічний супровід».
І. Вступ. Головні принципи інклюзії.
Інтеграція дітей з особливими освітніи потребами у загальноосвітньому просторі стала реальністю нашого часу.
Офіційна позиція Європейської спільноти щодо усунення упередженості та дискримінації стосовно осіб з порушеннями психофізичного розвитку була висловлена ЮНЕСКО, комісією з прав людини: «Освіта має надаватись в межах можливого, у загальноосвітніх школах, без будь-якого вияву дискримінації стосовно дітей та дорослих інвалідів. Інвалідність сама по собі не є перешкодою, дискримінація – ось що перешкоджає дитині отримати освіту у загальній системі».
Якісна освіта передбачає задоволення особливих освітніх потреб кожного індивіда, в тому числі і з порушеннями психофізичного розвитку, без відриву такої особи від звичайного соціального оточення, сім’ї, друзів, знайомих.
Принципи доступності та задоволення освітніх потреб і стали підмурком інклюзивної освіти, освітньої системи, що базується на принципі забезпечення основного права дітей навчатися в загальноосвітньому оточенні за місцем проживання чи за бажанням батьків, з відповідним медико-соціальним, психолого-педагогічним супроводом та корекційно-реабілітаційною підтримкою.
Інклюзія – це політика і філософія з морально-соціальним принципом, спосіб мислення та дій, процес який дає змогу всім дітям брати участь у загальноосвітній діяльності.
Головна вимога інклюзивного навчання і виховання дітей з особливостями психофізичного розвитку – корекційно-реабілітаційна спрямованість на виправлення вад у розвитку дитини.
ІІ. Головні вимоги до системи навчання нечуючих учнів в загальноосвітньому просторі.
У порівнянній з поодинокими випадками навчання дітей з вадами слуху в загальноосвітніх закладах ХХ сторіччя і початок ХХІ віку дав поштовх до більш масових випадків бажання батьків нечуючої дитини навчати її разом з чуючи однолітками. Але шанс для дитини з втратою слуху бути інтегрованим в середу чуючих прямо протилежний рівню втрати слуху.
Інтеграція, як правило, успішно відбувається у дітей з кохлеарним імплантатом, дітей з незначним зниженням слуху, мають початкові мовні навички.
Слід чітко усвідомити, що мовне питання відокремлює нечуючих дітей з поміж інших осіб з особливими потребами. Саме мовне питання робить нечуючих особливими серед особливих.
А успіх можливий тільки при вірно поставлених завданнях і чітко спланованому алгоритму педагогічних дій.
Ефективність системи психолого-педагогічної допомоги нечуючі дитині у освітньому просторі залежить від:
- якомога раннього включення такої дитини до освітньої і загально розвивальної діяльності;
- інтенсивності і різнобічності допомоги;
- охоплення різних сфер розвитку: сенсорного, мовленнєвого, пізнавального, особистісного;
- підтримки соціального середовища, ступінь залучення членів родини до цього процесу;
- врахування індивідуальних особливостей дитини (віку, загального стану здоров’я, стану слухової функції, супутніх розладів, уроджених задатків тощо);
- навчально-виховного потенціалу родини (психологічний клімат, культурно-освітній рівень, рівень домагань щодо дитини).
Які ж професійні і особистісні якості, які необхідні та, до певної міри, достатні для успішного втілення інклюзивного навчання дітей з втратою слуху? Це наступні якості:
- набуті чи поглиблені знання з сурдопедагогіки та сурдопсихології, зокрема методик роботи з нечуючими дітьми;
- знання вікової психології та особливостей розвитку дитини з порушенням слуху;
- терпіння витримка, любов до дітей, уміння знайти індивідуальний підхід до дитини;
- уміння працювати в команді;
- гнучкість у виборі форм і методів роботи, уміння аналізувати результати праці;
- високий рівень професіоналізму, бажання працювати;
- адекватне і позитивне сприйняття дітей з особливими потребами разом з їх проблемами і побажаннями;
- уміння зробити з батьків дитини однодумців і справжніх помічників;
- оптимізм врівноваженість, спостережливість, старанність.
А головне – вміння організовувати навчальну діяльність, як індивідуальну, так і групову; складати індивідуальний навчальний план, корекційну програму розвитку дитини; уміти вести спостереження і володіти навичками аналітичної діяльності.
ІІІ. Загальна структура організації інклюзивного навчання в школі-інтернаті.
Будь-яка форма інклюзивного навчання учнів з особливостями психофізичного розвитку може бути ефективною лише за відповідних умов:
- якомога раннє виявлення відхилень у розвитку дитини на початку корекційної роботи;
- правильне діагностування та об’єктивна оцінка психічного стану та потенціалу подальшого розвитку;
- психологічна готовність дитини та їх батьків до спільного навчання зі здоровими однолітками, у чуючому середовищі;
- готовність батьків стати однодумцями і активними учасниками навчально-виховного процесу;
- створення відповідного навчального середовища, побутових умов, інклюзивного простору;
- забезпечення матеріально-технічної та науково-методичної бази навчального закладу;
- якісно підібраний штатний склад медико-психолого-педагогічного супроводу і корекційної підтримки учнів інклюзивної форми навчання.
Яким же бажаним і ефективним повинен бути склад команди підтримки учня з особливими освітніми потребами в умовах інклюзивного навчання?
На наш погляд повинно бути три таких команди:
- базова команда (найближче оточення);
- шкільна команда (професійна допомога);
- команда підтримки школи (зовнішня допомога і співробітництво)
Склад команд підтримки учня з особливими потребами в інклюзивному просторі школи-інтернату «Джерело»
Команда підтримки школи:
|
Шкільна команда:
|
Базова команда:
|
|
|
|
- Місцеві служби соціального захисту
|
- Координатор дій (заступник директора)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
- Центр слухопротезування «Аврора»
|
|
|
|
|
|
- Консультанти наукових закладів.
|
|
|
|
|
|
Команда підтримки учня об’єднує людей, які володіють знаннями і навичками для ідентифікації когнітивних потреб учня з особливими освітніми проблемами і впроваджують план щодо забезпечення цих потреб. Склад команди варіюється залежно від необхідності та наявних ресурсів.
Керує усім процесом інтеграції і інклюзивної освіти в школі, окрім директора, головний координатор дій – заступник директора з навчальної роботи дошкільного виховання і початкової ланки школи.
Головний координатор дій:
- Координує розроблення і подальший регулярний перегляд індивідуального навчального плану (ІНП) для учня інклюзивної форми навчання, затверджує ІНП.
- Керує процесом колективного прийняття рішень.
- Підтримує комунікацію між членами консультаційно-педагогічної групи (команди підтримки) і батьками.
- Керує ходом засідань консультаційно-педагогічного консиліуму, головує під час засідань.
- Впроваджує методики для моніторингу проміжних успіхів учня та його академічних досягнень.
- Забезпечує ведення протоколів засідань, оформлює рішення.
- Документує внесені до ІНП зміни, доводить їх до відома учасників групи.
- Налагоджує і підтримує контакти з необхідними для роботи установами.
- Створює і поповнює банк наукової та методичної підтримки.
І. Базова команда.
До базової команди інклюзивного навчання входять: класний учитель, асистент учителя, учень та його батьки.
Члени цієї команди:
- Здійснюють планування освітньої програми;
- Здійснюють безпосередньо процес навчання і виховання;
- Активізують процес пізнання і соціалізації учня;
- Впливають на мотиваційні процеси до навчання;
- Застосовують фронтальні та індивідуальні форми навчання та оцінювання;
- З’ясовують рівень знань, умінь, навичок;
- Займаються коригуванням довгострокових і короткочасних цілей і завдань.
ІІ. Шкільна команда.
До шкільної команди інклюзивного навчання входять: координатор дій базової і шкільної команд (заступник директора), вчитель-дефектолог, шкільний психолог, соціальний педагог, учитель фізвиховання, медпрацівник.
Члени команди працюють:
Коли базова команда потребує консультацій чи практичної підтримки до них приєднуються інші працівники школи (шкільна команда). Члени шкільної команди приймають участь у засіданнях консультативно-педагогічної групи в процесі планування та реалізації програми розвитку дитини.
ІІІ. Команда підтримки школи.
До команди підтримки школи входять представники департаменту освіти, які безпосередньо опікуються діяльністю школи-інтернату, консультанти наукових закладів, логопед, місцеві служби соціального захисту, лікарі-психіатри, психотерапевти, фізіотерапевти, працівники центру слухопротезування «Аврора».
Склад команди варіюється залежно від необхідності і потреб дитини та ї батьків.
Члени команди:
- надають додаткові дані для загальної характеристики учня;
- визначають додаткові стратегії та матеріали;
- надають додаткові консультації членам шкільної команди в разі утруднень чи проблем;
- надають технічну підтримку і поради щодо ресурсів, матеріалів;
- за потреби виступають посередниками між школою і громадськими установами.
Персональний склад команди підтримки школи-інтернату «Джерело»
Головний координатор – Нішенко О.В. (директор школи)
Координатор дій – Пліс В.М. (заступник директора)
Учитель класу – Переяслова С.Л.
Асистент учителя – Аушев С.П.
Матір учня – Овчаренко С.М.
Шкільний психолог – Рослякова Г.О.
Соціальний педагог – Обухова Н.О.
Шкільний лікар – Доценко І.В.
Вчитель фізкультури – Орда Л.М.
Вчитель ритміки – Коваленко Л.В.
Вчитель-дефектолог – Маркова Л.В.
|